Specially Designed for Dr Nur Naha binti Abu Mansor

Thursday, 24 May 2012

KOMPONEN MENJALANKAN PEMBANGUNAN LATIHAN MELALUI TEKNOLOGI MAKLUMAT

     Secara tradisinya, aplikasi perisian latihan telah digunakan untuk merekodkan maklumat yang berkaitandengan pentadbiran latihan (Noe, 2002).Pada hari ini, organisasi meletakkan permintaan yang lebih besar mengenai permohonan latihan dari segi keserasian dengan sistem sedia ada, analisis berfungsi dan akses kepada memenuhi keperluan perniagaan.

    Komponen yang pertama adalah maklumat diri pekerja, di mana bahagian ini amat penting untuk mengenalpasti latar belakang pekerja terlebih dahulu sebelum sesuatu latihan ini dapat diberi. Contohnya nama pekerja, no. pekerja, jawatan, jabatan yang diduduki dan pengalaman bekerja. 


   Seterusnya, sebelum menjalani sesuatu latihan, pengurus perlu mengenalpasti prestasi pekerja. Pengurus perlu mengetahui tahap kelemahan yang ada pada pekerja bawahannya dan latihan yang amat diperlukan untuk meningkatkan produktiviti individu dan organisasi. Bahagian ini terdiri daripada pendidikan pekerja, tahap prestasi pekerja pada masa lalu dan sekarang. 


    Setelah komponen kenalpasti dapat disenarikan, barulah pengurus boleh menyusun latihan dan kursus yang sesuai dengan individu, organisasi dan tugas. Pada bahagian ini, pengurus perlu menyenaraikan jenis-jenis latihan, model latihan, objektif latihan
, metodologi latihan, waktu latihan dan tempat latihan diadakan. 


     Kemudian, pengalihan latihan perlu direkabentuk untuk memastikan latihan yang disenaraikan dapat dijalankan mengikut prosedur yang telah ditetapkan. Kebiasaannya, ini bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan sikap individu semasa menjalani latihan. Ianya boleh dilakukan dengan cara mengadakan latihan berbentuk forum, video, dan latihan kemahiran fizikal di luar pejabat. 


      Komponen yang terakhir adalah program penilaian. Pengurus organisasi perlu menyediakan satu borang kajian kepuasan latihan sama ada pekerja boleh mengisinya melalui manual atau "online". Dengan cara ini, pengurus boleh menerima maklumbalas dengan segera tidak kira positif atau negatif daripada pekerja mengenai latihan yang telah mereka hadiri.


Rujukan :-
  1. Boydell, T.H. (1983). A guide to the identification of training needs. London : British Association for Commercial and Industrial Education
         

       


No comments: