Specially Designed for Dr Nur Naha binti Abu Mansor

Thursday, 24 May 2012

PENGURUSAN PRESTASI KERJA
 (PERFORMANCE MANAGEMENT)

Penilaian prestasi kerja merupakan mekanisme penting dan berkesan dalam Pengurusan Sumber Manusia bagi mengawal dan memastikan prestasi kerja pekerja selari dengan matlamat dan objektif sesebuah organisasi.Penilaian prestasi kerja telah diterima menjadi doktrin untuk menjamin kecermelangan organisasi.Pengurus akan membuat penilaian terhadap pekerja untuk menentukan ganjaran, kenaikan pangkat, pembangunan karier, peningkatan reputasi. Dalam melaksanakan penilaian prestasi kerja, perkara yang perlu dipertimbangkan adalah prestasi pengurus yg cemerlang dan menjadi contoh kepada pekerja bawahannya.
 
      Untuk memperkenalkan pengurusan prestasi kakitangan,beberapa strategi perlu dilakukan oleh organisasi. Diantaranya adalah :-
  1. Harus berhubungkait dan menyokong misi organisasi 
  2. Mesti sehaluan dan bersesuaian dengan budaya organisasi 
  3. Mesti mendapat komitmen dan kerjasama sepenuhnya dari pucuk pimpinan organisasi
     Terdapat beberapa faktor yang boleh mempengaruhi prestasi yang dibuat oleh pengurus. Diantaranya adalah faktor umur, personaliti, jantina, bangsa, hubungan kekeluargaan, prestasi pekeja yang lepas dan sekarang serta reaksi individu yang dinilai (pekerja). 
  
       Walaubagaimanpun, pada zaman globalisasi, kebanyakan organisasi telah memilih untuk melakukan penilaian pekerja melalui " online" , di mana ianya dapat menjimatkan masa, tenaga dan pekerja sendiri dapat melihat kesan penilaian dengan segera. Sistem "Online" ini bukan sahaja diisi oleh pengurusa, malah pegawai yang dinilai juga perlu mengisi butiran yang diperlukan secara "online" Kebanyakan format penilaian prestasi adalah sama terutama di Sektor Awam. Di antara, perkara-perkara yang perlu diisi adalah Maklumat diri pegawai yang dinilai, kegiatan/sumbangan di luar tugas rasmi, jenis latihan yang dihadiri sepanjang tahun dan latihan yang diperlukan bagi meningkatkan produktiviti kerja. 

    Rajah di bawah menunjukkan contoh penilaian prestasi secara " online" oleh Universiti Sains Islam Malaysia (sumber : www.usim.edu.my)
 
         Kesimpulannya, penilaian prestasi kerja ini adalah sangat penting dan berguna bagi meningkatkan produktiviti dan kecemerlangan kakitangan selaras dengan perkembangan era globalisasi. Majikan sepatutnya memberi sokongan dan dorongan yang sesuai kepada kakitangan bagi mendapatkan keputusan penilaian prestasi kerja yang dikehendaki seterusnya dapat mencapay matlamat organisasi.










Electronic Learning (e-learning )

  Pembelajaran Elektronik (e-learning) secara amnya merujuk kepada mana-mana  pembelajaran menggunakan cara elektronik. e-Pembelajaran boleh diperolehi ke atas pelbagai media penghantaran bergantung kepada pendekatan yang diambil: -
  • Media Cetak ( termasuk buku teks tidak kira secara "online" atau manual)
  • Audio ( e.g.: traditional audiotapes, CDs, MP3s, WAV)
  • Video ( e.g.: traditional videotapes, CD-ROMs,video interaktif, DVDs)
  • Lain-Lain sumber media( termasuklah hypermedia, collaborative, software  atau " social network technology" seperti laman web, ruang perbincangan, e-mails, blog, YouTube, Facebook, and Twitter)
     Teknologi lain yang digunakan dalam e-pembelajaran merangkumi penilaian bantuan komputer, animasi, simulasi, permainan dan elektronik sistem sokongan prestasi (EPPS). EPSS selalunya termasuk pembantu (contohnya: Microsft Pembantu Pejabat), asas pengetahuan, bantuan dan fungsi aktif.
     Beberapa media yang ada di dalam e-pembelajaran mungkin interaktif, iaitu, pelajar berinteraksi dengan pihak media. Beberapa kaedah e-pembelajaran untuk menangani keperluan latihan yang berbeza adalah seperti berikut: -
  • Latihan berasaskan komputer untuk latihan berasaskan teknologi ( e.g.: CD-ROMs, DVDs and interactive video)
  • Latihan berasaskan multimedia ( contoh: pengalaman latihan menggabungkan teks, warna, grafik, audio dan video untuk melibatkan pelajar)
  • Pembelajaran Jarak Jauh (contoh: kursus menyediakan sokongan dalam talian dan panduan kepada pelajar dengan pek kursus, termasuk yang dicetak)
  • Pembelajaran Terbuka  (Contohnya: pelajar mempunyai kawalan penuh tentang berapa, apa bila, di mana dan apa yang berlaku semasa sesi pembelajaran)
  • Pembelajaran Talian ( Mana-mana tawaran T & D yang melibatkan teknologi mudah alih seperti alat digital peribadi (PDA), telefon bimbit dan pemain MP3)
  • Pembelajaran berasaskan laman web (Apa-apa latihan dan pembelajaran yang berlaku dalam talian, yang melalui World Wide Web (www)
     Sebagai kesimpulan, e-pembelajaran boleh menjadi salah satu pembelajaran interaktif dan boleh menjadi latihan yang dapat meningkatkan pengurusan prestasi. Sebagai contoh terbaik, e-pembelajaran @ UTM (Universiti Teknologi Malaysia) (www.elearning.utm.my) memberi pengetahuan kepada pelajar dan kuliah.


Rujukan :-
  1. Archibald, D (2005). Rapid e-learning : A growing trend. Retrieved May 10,2007, from www.learningcircuits.org/2005/jan2005.archibald.htm
  2. Bersin, J (2005). Makinh rapid e-learning work. Chief Learning Officer, 4(7), 20-24



   
KOMPONEN MENJALANKAN PEMBANGUNAN LATIHAN MELALUI TEKNOLOGI MAKLUMAT

     Secara tradisinya, aplikasi perisian latihan telah digunakan untuk merekodkan maklumat yang berkaitandengan pentadbiran latihan (Noe, 2002).Pada hari ini, organisasi meletakkan permintaan yang lebih besar mengenai permohonan latihan dari segi keserasian dengan sistem sedia ada, analisis berfungsi dan akses kepada memenuhi keperluan perniagaan.

    Komponen yang pertama adalah maklumat diri pekerja, di mana bahagian ini amat penting untuk mengenalpasti latar belakang pekerja terlebih dahulu sebelum sesuatu latihan ini dapat diberi. Contohnya nama pekerja, no. pekerja, jawatan, jabatan yang diduduki dan pengalaman bekerja. 


   Seterusnya, sebelum menjalani sesuatu latihan, pengurus perlu mengenalpasti prestasi pekerja. Pengurus perlu mengetahui tahap kelemahan yang ada pada pekerja bawahannya dan latihan yang amat diperlukan untuk meningkatkan produktiviti individu dan organisasi. Bahagian ini terdiri daripada pendidikan pekerja, tahap prestasi pekerja pada masa lalu dan sekarang. 


    Setelah komponen kenalpasti dapat disenarikan, barulah pengurus boleh menyusun latihan dan kursus yang sesuai dengan individu, organisasi dan tugas. Pada bahagian ini, pengurus perlu menyenaraikan jenis-jenis latihan, model latihan, objektif latihan
, metodologi latihan, waktu latihan dan tempat latihan diadakan. 


     Kemudian, pengalihan latihan perlu direkabentuk untuk memastikan latihan yang disenaraikan dapat dijalankan mengikut prosedur yang telah ditetapkan. Kebiasaannya, ini bertujuan untuk meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan sikap individu semasa menjalani latihan. Ianya boleh dilakukan dengan cara mengadakan latihan berbentuk forum, video, dan latihan kemahiran fizikal di luar pejabat. 


      Komponen yang terakhir adalah program penilaian. Pengurus organisasi perlu menyediakan satu borang kajian kepuasan latihan sama ada pekerja boleh mengisinya melalui manual atau "online". Dengan cara ini, pengurus boleh menerima maklumbalas dengan segera tidak kira positif atau negatif daripada pekerja mengenai latihan yang telah mereka hadiri.


Rujukan :-
  1. Boydell, T.H. (1983). A guide to the identification of training needs. London : British Association for Commercial and Industrial Education