PENGURUSAN PRESTASI KERJA
(PERFORMANCE MANAGEMENT)
Penilaian prestasi kerja merupakan
mekanisme penting dan berkesan dalam Pengurusan Sumber Manusia bagi mengawal
dan memastikan prestasi kerja pekerja selari dengan matlamat dan objektif
sesebuah organisasi.Penilaian prestasi kerja telah diterima menjadi doktrin
untuk menjamin kecermelangan organisasi.Pengurus akan membuat penilaian
terhadap pekerja untuk menentukan ganjaran, kenaikan pangkat, pembangunan karier,
peningkatan reputasi. Dalam melaksanakan penilaian prestasi kerja, perkara yang
perlu dipertimbangkan adalah prestasi pengurus yg cemerlang dan menjadi contoh
kepada pekerja bawahannya.
Untuk memperkenalkan pengurusan prestasi kakitangan,beberapa strategi perlu dilakukan oleh organisasi. Diantaranya adalah :-
- Harus berhubungkait dan menyokong misi organisasi
- Mesti sehaluan dan bersesuaian dengan budaya organisasi
- Mesti mendapat komitmen dan kerjasama sepenuhnya dari pucuk pimpinan organisasi
Terdapat beberapa faktor yang boleh mempengaruhi prestasi yang dibuat oleh pengurus. Diantaranya adalah faktor umur, personaliti, jantina, bangsa, hubungan kekeluargaan, prestasi pekeja yang lepas dan sekarang serta reaksi individu yang dinilai (pekerja).
Walaubagaimanpun, pada zaman globalisasi, kebanyakan organisasi telah memilih untuk melakukan penilaian pekerja melalui " online" , di mana ianya dapat menjimatkan masa, tenaga dan pekerja sendiri dapat melihat kesan penilaian dengan segera. Sistem "Online" ini bukan sahaja diisi oleh pengurusa, malah pegawai yang dinilai juga perlu mengisi butiran yang diperlukan secara "online" Kebanyakan format penilaian prestasi adalah sama terutama di Sektor Awam. Di antara, perkara-perkara yang perlu diisi adalah Maklumat diri pegawai yang dinilai, kegiatan/sumbangan di luar tugas rasmi, jenis latihan yang dihadiri sepanjang tahun dan latihan yang diperlukan bagi meningkatkan produktiviti kerja.
Rajah di bawah menunjukkan contoh penilaian prestasi secara " online" oleh Universiti Sains Islam Malaysia (sumber : www.usim.edu.my)
Kesimpulannya, penilaian prestasi kerja ini adalah sangat penting dan berguna bagi meningkatkan produktiviti dan kecemerlangan kakitangan selaras dengan perkembangan era globalisasi. Majikan sepatutnya memberi sokongan dan dorongan yang sesuai kepada kakitangan bagi mendapatkan keputusan penilaian prestasi kerja yang dikehendaki seterusnya dapat mencapay matlamat organisasi.